Fredagsklummen – Tøsedrenge eller realister

Af Ejvind Olesen



DE FØRSTE REAKTIONER var overraskelser, efterfulgt af bemærkningen som : “Tænkte vi det ikke nok, alt er som det plejer at være, også under den ny ledelse i SAS med Mats Jansson i spidsen. Når fagforeningerne truer med strejke, opgiver ledelsen. I hvert fald op til jul, påske og sommerferie.



Hvornår kommer så truslerne om strejker ? Gæt engang. Ja, rigtigt op til jul, påske og sommerferien. Nogle tilfælde har været sværere end andre, og strejkerne er kommet med store tab til følge. Så store, at det har taget år at indhente det tabte.



Forleden var det salget af især groundservice funktionen (over 6.000 ansatte), som udløste en strejketrussel op til julemødet i bestyrelsen. De tre datterselskaber, ground service, teknisk afdeling og en del af cargo funktionen koster SAS et samlet tab på omkring 40 mio. kr. om måneden!



En ansvarlig ledelse kan naturligvis ikke stille se til, at det fortsætter. I givet fald måtte bestyrelsen skride ind.



Der er næppe tvivl om, at det vil ske drastiske ændringer i de tre selskaber, når bestyrelsen næste gang skal tage stilling 5. februar næste år. Enten gennem frasalg eller en kraftig omorganisering og personalereduktion.



Èt står fast: Medarbejderne vil ikke væk fra SAS. Nogle af dem er også mere ambassadører for flyselskabet end så mange andre ansatte. Det gælder personalet i front. Ved skrankerne og andre udadvendte funktioner. Dem møder kunden før alle andre, og de er vigtige.



Men naturligvis kan lastearbejde, bagagetransport og meget andet udføres lige så godt af eksterne partnere, og formentligt langt billigere



MIN FØRSTE tanke gik også i retning af tøsedrenge- filosofien, men efter at have talt med adm. direktør for SAS Airlines og dermed også med ansvar for ground service, John Dueholm, er jeg tilbøjelig til at mene, at det alligevel var en ganske fornuftig beslutning.



Som han rigtignok sagde, er der ikke længe til 5. februar, og slet ikke når julen fraregnes. Samtidig tror han på et resultat, som begge parter kan leve med, og så må det naturligvis have en ny chance, selv om det resultat måske nok skulle kunne være nået efter fire måneders strategidrøftelser.



Handlingen af flyselskabernes passagerer og bagage er ganske enkelt en dårlig forretning i øjeblikket. Primært fordi flyselskaberne sikkert betaler for lidt for det arbejde – i hvert fald mindre end før.



Det kreerer så til gengæld underskud hos handlingsselskaberne, som hverken i SAS eller hos de private, har været i stand til at reducere omkostninger i samme takt.



JULETRAFIKKEN blev reddet. Og freden reddet nytåret over. Skal vi tro på sammenbrud endnu engang til februar eller en mere fornuftig udgang ? Skulle SAS have taget kampen med det samme – med risiko for juletrafikken ?



Hvad mener du. Stem i quick poll ?

Skrevet af