Regina Seaways er et af de to skibe på DFDS-ruten mellem svenske Karlshamn og Klaipeda i Litauen.

Appetit på fragtskibe svækker ikke persontransporten

Et opkøb af tyrkisk operatør af fragtmarkedet i Middelhavet koster milliarder i investering, men det betyder ikke, at beslutningen om fornyelsen af passagerskibe hos DFDS er sat i stå.

DFDS har mange penge, og nu er man begyndt at bruge af dem for alvor. Så meget at opkøbet af en tyrkisk fragtoperatør, U.N. Ro.Ro, at  man annullerer et planlagt tilbagekøbsprogram af aktier og sløjfer udbytte på syv kroner per aktie. Samtidig har bestyrelsen besluttet at udvide aktiekapitalen med cirka en milliard kroner.

Til gengæld kunne annoncører glæde sig over, at aktien steg næsten seks procent på Børsen i København i går, da nyheden blev kendt. Det er indtil i år blevet til en stigning på 10,5 procent, fordi der fortsat er store beløb i DFDS-pengetanken, klar til at blive investeret.

Dobbelt så stor som konkurrent
I går blev 98,8 procent af Tyrkiets største operatør af fragtruter mellem Tyrkiet og EU solgt til DFDS. U.N. Ro-Ro er dobbelt så stor, som nærmeste konkurrent i Tyrkiet.  ”Med købet ekspanderer vi til et af Europas mest attraktive fragtmarkeder, der traditionelt ligger i Nordeuropa,” siger koncernchef Niels Smedegaard. Købet sker baseret på en værdi af 7,1 milliarder kroner på gældfri basis, der finansieres gennem bindende gældsfinansiering.

Er der taget et skridt om transport af containere frem for rigtigt levende mennesker? Som en populær fortolkning af fragt-kontra persontransport Noget som tidligere har været oppe i selskabets bestyrelse.

Da Niels Smedegaard i et interview med STANDBT.dk i 2016 sagde, at man er indstillet på at forny tonnage af de to skibe på Osloruten. Pearl og Crown, samt Princess og King på Amsterdam- Harwich, men at man skulle bruge op til halvandet år til at finde ud af hvordan, var de tre muligheder, og det er der fortsat.

Enten køb af ny tonnage, men med lang produktionstid på måske fem-seks år, eller ombygning af brugte skibe, for eksempel krydstogtskibe. Sidste mulighed var totalrenovering af bestående flåde. 

Fornyelse af flåden
Nu er de halvandet år gået, og i går blev det til et kæmpe haps af en ny containerflåde i Tyrkiet. Kunne det betyde, at persontrafikken, som hos DFDS repræsenterer cirka seks millioner passagerer om året, endnu engang skydes ud i fremtiden med en beslutning om en moderne flåde fornyelse.

”Nej,” siger kommunikationschef Gert Jakobsen ”det bliver ikke tilfældet”.

”Der er fortsat lagt op til en investering i persontrafikken i form af en fornyelse af flåden. Helt i mål endnu med en beslutning om hvordan, er vi ikke. Men den kommer. Vi følger nøje udviklingen.”

Øget vækst trods Brexit
Er det Brexit, der spøger ?

”Det er det vel også. Nu har vi nedsat et Brexitudvalg. En gruppe, som har god tid til at forberede Brexit, efter at UK og EU har aftalt at bevare fordelene ved det indre marked indtil udgangen af 2020. Det er vi godt tilfredse med.”

“En af de ting, der kunne opstå er toldbehandling. Den har vi allerede erfaring med i Immingham for trafik til Norge, der som bekendt ikke er et EU-land. Vi ser også en eventuel mulighed for at lave toldbehandling for vore kunder, hvis det skulle blive aktuelt.”

Vi ville helst have været uden Brexit, men man forventer at den britiske økonomi vil fortsætte med at vokse. Og vi ved jo ikke, hvad der vil ske med de taxfree muligheder.”

Det britiske pund er faldet?

”Tak, det har vi mærket i DFDS. Det har for hele koncernen kostet os cirka 100 millioner kroner på bundlinjen i 2016, men ikke ret meget sidste år. Det er blevet opvejet af en betydelig vækst i godsmængden, ”slutter Gert Jakobsen sine optimistiske betragtninger.

 

Relaterede artikler:

DFDS øger i Østersøen

Kursændring hos DFDS

DFDS sejler mod nye succeser