Alvorligt brev fra SAS chef til medarbejderne

Af Ejvind Olesen



I dag er der ekstraordinær generalforsamling i CAU, foreningen af kabineansatte i SAS. På foreningens hjemmeside opfordres medlemmer til at møde op, og bl. a. diskutere et brev fra den adm. direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen.



Dette brev, som Take Off er i besiddelse af, er venlig og klartskuende uden at stikke noget under stolen. Det er en dybt alvorligt situation flyselskabet er bragt i, og næste gang kan det gå grueligt galt.



“Strejken i sidste uge var nr. to fra kabinen inden for kort tid. Det var en af de mest skadende overenstkomststridige strejker i SAS` historie. 717 flyvninger aflyst, og 55.000 af vore kunder fik ikke den vare, SAS har lovet dem,” hedder det i brevet.

I forvejen var 10.000 berørt af en strejke i marts.



Økonomisk har strejkerne kostet SAS Danmark ca. 100 mio. kr. i tabte indtægter, og meromkostninger samt erstatningskrav.



De økonomiske tab er meget alvorlige, men endnu mere alvorligt er tabet på tillidskontoen. Vi har svigtet 65.000 kunder.



Samtidig har strejken skabt berettiget diskussion i Norge og Sverige om det hensigtsmæssige i, at SAS Danmark trafikerer ruterne til Oslo og Stockholm.



Dette tab kan skade SAS på sigt med et langt højere beløb.”



Herefter følger en gennemgang af forhandlingsforløbet og et uddrag af konklusionen i brevet er:



“SAS i Danmark er på grund af strejkerne slået tilbage til start i forhold til det flotte resultat, vi sammen skabte i 2006.



Det trafikprogram SAS Danmark står for, vil blive bragt i spil, hvis vore kunder oplever flere tillidsbrud.



Hvis der opfordres til nye arbejdsnedlæggelser, håber jeg, at de der har en anden opfattelse, tager ansvar. Nu står der arbejdspladser på spil,” slutter Susanne Larsen.



Resultatet af generalforsamlingen kan blive, at der dannes en helt anden og mindre konfliktsøgende bestyrelse med ny formand. Det kan også gå den stik modsatte vej. I så fald er det nok en underdrivelse fra SAS-chefen, at arbejdspladser er på spil. Tålmodigheden i hovedkvarteret i Stockholm er ved at være opbrugt. Og det er ikke nogen naturnødvendighed, at dansk personale skal bemande alle fly til Oslo, og halvdelen til Stockholm.


Skrevet af