Storebæltsbroen. (Foto: Sund & Bælt | PR)

Billigere broafgift skal lokke turister over Storebælt

Dansk Industri vil afsætte 50 millioner kroner, der skal benyttes som rabatter for at krydse Storebæltsbroen. Håbet er, at initiativet vil få flere danskere til at opsøge oplevelser i andre landsdele.

Dansk Industri vil have flere danskere til at krydse Storebæltsbroen og besøge turistattraktioner i de egne, hvor de ikke selv bor, og derfor foreslår organisationen nu, at afgiften for at krydse broen halveres i løbet af sommeren samt i efterårsferien i år.

Ifølge Dansk Industri er der nemlig udsigt til en sommersæson, hvor de udenlandske turister i ”et markant omfang” vil holde sig væk fra Danmark. Det skyldes blandt andet krigen i Ukraine, stigende priser samt COVID-19-pandemien, lyder det fra organisationen.

Der er desuden forskel på, hvordan der rejses på tværs af Danmark. Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, der blev foretaget af Norstat Group. Den viste, at kun 35 procent af jyderne og fynboerne har krydset Storebælt sådan, at de kunne holde en kortere ferie på Sjælland.

Trafikken glider dog noget nemmere den anden vej. Samme undersøgelse viste nemlig, at dobbelt så mange københavnere og sjællændere har krydset Storebæltsbroen og været turister i Vestdanmark.

Danskerne skal aktiveres
Det er baggrunden for, at Dansk Industri nu ønsker at etablere en rabatordning for de danske kunder, der pakker bilen og tager en tur over Storebælt.

Det kræves dog, at turen er knyttet op på et besøg hos en attraktion. Man organisationens chef for Turisme & Oplevelser påpeger dog, at de seneste års gode erfaringer med sommerpakkerne viser, at der kan være noget at hente ved en sådan ordning.

”Vi skal have danskerne så langt rundt i landet, som det kan lade sig gøre. Man kan se, at de seneste års sommerpakker virkeligt, virkeligt har ændret nogle mønstre for mange, og gjort, at folk har besøgt steder, som de ikke plejer, og derfor vil vi øge incitamentet til at prøve nogle ting, som de ikke har gjort før,” siger Maria Krüger Torp, som er chef for Turisme & Oplevelser hos Dansk Industri.

Gode resultater tidligere
Ifølge organisationen skal det være muligt for attraktioner eller feriesteder at tilmelde sig rabatordningen sådan, at de kunder der bestiller billetter via internettet ved samme lejlighed tilbydes en rabat på broafgiften.

Lignende modeller er tilsyneladende allerede blevet afprøvet af enkelte attraktioner via særlige private aftaler med selskabet Sund & Bælt, der står for driften af broen. Disse er angiveligt blevet taget godt imod, og derfor ønsker Dansk Industri at prøve modellen af i større skala.

Driftsselskabet er ligeledes udset til at administrere ordningen i samarbejde med de lokale turistattraktioner, såfremt der kan findes politisk opbakning til, at den føres ud i livet.

Organisationen foreslår konkret, at der afsættes en engangspulje på 50 millioner kroner til formålet. Ordningen vil så blive fast, indtil puljen enten er tømt eller den angivne tidsperiode udløber. DI foreslår, at rabatordningen skal afprøves i juli, august samt uge 42, der er efterårsferien.

Hvis det antages, at der opkræves en pris på 250 kroner for at krydse Storebælt, vil en pulje på 50 millioner kroner kunne give rabat til 200.000 ture over broen. Ifølge Dansk Industris beregninger vil det betyde, at der vil være en fremgang på 20 til 40 procent i antallet af personer, der krydser Storebæltsbroen for at være turister i en anden landsdel.

Rammer både hovedstaden og Jylland
Dansk Industri oplyser, at fra marts 2020 til december sidste år har hovedstaden tabt 48,2 milliarder kroner i omsætning, hvilket svarer til 56.000 fuldtidsstillinger. Tabet skyldes fraværet af de udenlandske turister, og derfor er det vigtigt at pleje indlandsturismen, mener DI.

Hos Tivoli, der er en af Københavns store turistattraktioner, støtter koncernchef Susanne Mørch Koch op om det initiativ. Hun mener nemlig ikke, at det kun vil komme hovedstaden til gode, men også turistattraktioner i andre landsdele. Det fortæller hun til STANDBY.dk.

”Vi hilser et tiltag, der styrker mobilitet på tværs af regioner velkomment. Et initiativ, som hen over sommeren mindsker de økonomiske barrierer for at krydse landsdele og som gør, at vi får oplevet alle dele af det skønne danske sommerland, gavner ikke kun en etableret oplevelseshave som Tivoli, men også de andre dejlige danske attraktioner.”

I Vestdanmark var det særligt Destination Trekantområdet og Destination Herning, der kunne mærke at de internationale gæster har holdt sig væk under pandemien. Her oplevede man et dyk på knap 40 procent i antallet af internationale overnatninger alene i krisens første år. Det drejer sig om flere end en million overnatninger, fortæller Dansk Industri.

Relaterede artikler:

Stor forskel på dansk rejselyst på tværs af landet

”Sommerpakken er solstrejf i en vandpyt”

Nemmere at komme over Storebæltsbroen