Omkring hver 10. passager på DFDS’ største rute med overnatning, København-Oslo, er fra Asien. For at tage sig af disse, har rederiet i højsæsonen særlige medarbejdere ombord.
Igen næste år vil der mellem april og oktober være asiatisktalende universitetsstuderende på DFDS’ største rute med overnatning – København-Oslo. Den har årligt cirka 765.000 passagerer – og af disse kommer omkring 135.000 rejsende med rutens to skibe, Pearl Seaways og Crown Seaways, fra lande udenfor Europa. Og over halvdelen af de 135.000 passagerer er fra Sydkorea, Kina og Japan. De sejler oftest kun én vej som led i en nordisk rundrejse.
Ikke alle de mange asiatiske passagerer er lige skrappe til engelsk, derfor har DFDS i højsæsonen, hvor der er flest rejsende fra Fjernøsten, særligt personale ombord. Dels for at hjælpe med sproget – dels til at klare eventuelle udfordringer med kulturforskelle.
De asiatiske passager er på mange måder meget værdsatte hos DFDS; dels betaler de pæne priser for deres rejse, dels køber de typisk væsentligt mere i butikkerne ombord end en typisk skandinavisk rejsende.
I januar i år oplyste DFDS til STANDBY.dk, at rederiet i år forventede cirka 40.000 sydkoreanske, 23.000 kinesiske og 10.000 japanske passagerer på København-Oslo.
I starten af denne måned var Casper Puggaard, global direktør for DFDS’ passagersalg og customer care, sammen med Jessie Halkjær og Tommy Brink fra rederiets international salgsteam i Asien.
Her deltog de i flere workshops arrangeret af Scandinavian Tourist Board (samarbejdet i Asien mellem de skandinaviske turistråd, for eksempel VisitDenmark) med asiatiske rejsebureauer og turoperatører, der blandt andet tilbyder rejser til Norden samt incomingbureauer fra de nordiske lande.
Casper Puggaard siger: ”Rejsebureau og turoperatører fra Sydkorea, Kina og Japan er på disse workshops blandt andet interesseret i trafikforbindelser mellem de nordiske lande som de kan inkludere i deres nordiske pakkerejser i 2020-sæsonen og fremadrettet.
For at informere om disse muligheder deltog DFDS og andre nordiske færgeoperatører sammen med blandt andet nordiske hoteller, flyselskaber med ruter mellem Asien og Norden, nordiske turistattraktioner og andre i disse workshops i Kina og Sydkorea arrangeret af Scandinavian Tourist Board,” siger Casper Puggaard.
Henter universitetsstuderende i Asien
Men DFDS-trioen brugte også besøget i Asien til jobsamtaler med potentielle sommer-medarbejdere på navnlig København-Oslo ruten som led i det såkaldte ITAC-program (International Trainee Academy Certification).
”På grund af vigtigheden for os af det asiatiske marked på København-Oslo ruten og for fortsat at få stadig større kulturel forståelse ombord, deltager DFDS i ITAC-programmet. Til næste år skal vi bruge otte til ti universitetsstuderende fra Sydkorea, Kina og Japan til at arbejde med og for asiatiske gæster ombord på Crown og Pearl fra april til oktober,” siger siger rutedirektør Kim Heiberg fra DFDS og tilføjer:
“Det er samtidig en del af deres uddannelse for at tage en universitetsuddannelse indenfor turisme. Disse studerende har ombord på vores skibe en væsentlig indflydelse på de asiatiske passagerers kundetilfredshed – og deres forbrug ombord.”
Omsætter for 17 milliarder kroner
DFDS’ passagerdivision står for cirka 20 procent af rederiets totale omsætning på 17 milliarder kroner om året. DFDS har samlet cirka 30 europæiske ruter og 50 fragt- og passagerskibe med næsten ni millioner årlige passagerer, her af fem millioner overnattende på skibsruterne – de øvrige passagerer er på kortere ruter uden overnatning.
Den største passagerrute med overnatning er som nævnt København-Oslo med omkring 765.000 årlige rejsende. Den største – og korteste – overfart er på Den engelske Kanal mellem England og Frankrig med omkring 3,5 millioner årlige passagerer.
Relaterede artikler:
DFDS fejrede det kinesiske nytår