Fredagsklummen: Salomonisk afgørelse om kinesiske stewardesser

Af Ejvind Olesen



DET ER SVÆRT at se. at man i det danske folketing kunne gøre andet end det kompromisforslag, som nu bliver vedtaget, selv om kabineforeningens bestyrelse raser.



For mange har denne arbejdsuge været næsten halveret med Grundlovsdag og i dag en fredag, hvor en stor del af danskerne formentlig har valgt at bruge en afspadseringsdag. Alligevel er der kommet en række afgørelse af betydning for rejsebranchen, som vi flittigt har forsøgt at gengive her på nettet, og hvor vi vil udbygge med baggrundsartikler i det kommende juni nummer af Take Off.



Her på siden har vi allerede haft et par stormfulde afstemninger om de kinesiske stewardesser på SAS flyene, der i øjeblikket er grounded og venter på en lovvedtagelse i Folketinget, som nu straks er klar til tredje behandling med et klart flertal bag.



DET ER EN meget lille sag i den kur SAS går igennem i denne tid. Det kan undre at CAU -Kabineforeningens bestyrelse ofrer så mange kræfter på den i en tid, da deres flyselskab er presset fra alle sider af langt større problemer.



Oven i købet er kabineforeningens protester – bl.a. via deres allierede den socialdemokratiske arbejdsmarkeds ordfører Thomas Adelskov – blevet hørt så meget, at det rent faktisk er et kompromis. Det mener kabineforeningens bestyrelse helt afgjort ikke, hvilket tydeligt fremgår af sidste bulletin fra i onsdags. Her får Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og De Radikale det glatte lag.



SAGEN ER , at der højest må være 20 procent på flyene. Det er præcis, hvad der er i dag, to ud af ti på en A 340. mellem Beijing og København. Derefter har man fastsat dansk arbejdstid til 15 procent, og det skal SAS nu betale løn af, og kineserne er fortsat ansat efter lokal overenskomst.



Og så burde den sag være sluttet. Men er den det? Stem i quick poll

Skrevet af