Dagens kommentar

Skal København og det øvrige Skandinavien have fuld glæde af den kommende, kolossale vækst i Berlin-Dresden-Prag aksen, er det en forudsætning, at den faste forbindelse over Femern Bælt bliver en realitet snarest mulig.



Det vil sikre Øresundsregionen direkte forbindelse til Centraleuropa via den tyske hovedstad og gøre København-Berlin til en stærk erhvervsmæssig akse.



Det vil få den samme gunstige indvirkning på udviklingen, som Øresundsbroen og Storebælts forbindelsen har demonstreret.



Trafikalt vil Danmark i Nordeuropa blive centrum for tog og biler, ligesom vi i forvejen er det for flytrafikken gennem Københavns Lufthavn.



Når beslutningerne ikke er taget endnu, skyldes det, at tyskerne ikke er lun på den brugerfinansierede model.



Den kender de ikke. Det gør vi i Danmark. Begge de andre faste forbindelser har betalingsanlæg, hvor brugerne må til lommerne, hver gang de ruller hen over broen.



Nogle er bekymrede for, at Jylland bliver tabt på gulvet. Og derfor er der en stærk modstand blandt nogle jyske politikere og blandt det danske parti i Sydslesvig, SSW, der frygter at marsklandet aldrig får del i væksten, fordi de ligger for langt væk fra hovedfærdselsårene.



Svaret på det er enkelt nok. En stærkere dansk hovedstad vil komme hele landet til gode. Det viser al erfaring. Og den strategi, som man i Slesvig og Jylland-Fyn skal udvikle er aksen mellem f.eks. Trekantsområdet/Århus på den ene side, Hovedstadsregionen på den anden og Hamburg – et andet europæisk vækstcenter – på det tredje.



Det er sådan infrastrukturen kommer til at se ud fremover.



Indtil da skal Scandlines færger besejle Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock for fuld kraft, med det eksisterende flotte serviceniveau, men se i øjnene at om en halv snes år – og måske lidt mere – er det slut med den type sejlads.



Der vil broen have taget over. Når Anders Fogh Rasmussen mødes med sin tyske kollega Angela Merkel senere på måneden, vil sagen forhåbentlig få sin afklaring.



Også selv om der efterfølgende vil opstå nye debatter, som vi oplevede ved de andre brobyggerier, om miljø, fugleliv, sæler, andre egnes interesser og arbejdspladser.



Historien har bare bevist, at for samfundet som helhed – også for den enkelte – har bro-investeringerne bidraget til et enormt løft og har en stor del af æren for, det danske økonomiske opsving og fulde beskæftigelser. Og de byer, der frygtede det værste blomstrer som aldrig før.






Skrevet af