Tyske FlixTrain har lanceret sin hidtil største ekspansion på hjemmemarkedet. 15 byer er nye på selskabets rutenet – der kommer blandt andet nattog fra Hamborg via Berlin til München.
Tyskland er netop blevet genåbnet i de danske rejsevejledninger. Og én af mulighederne at opleve det store rejseland på, er med tog.
Efter i månedsvis at have holdt stille under coronakrisen, fløjter Flixtrain igen til afgang og fordobler samtidig næsten antallet af ruter. Med udvidelsen med betjening af yderligere 15 byer i Tyskland kommer privatejede FlixTrain, der kun bruger grøn elektricitet, op på at betjene 40 tyske byer.
FlixTrain, der konkurrerer med det tyske DSB, Deutche Bahn, på langruter i Tyskland, får som en af sommertrafikkens nyheder forbindelse mellem Hamburg og Berlin – og så kommer FlixTrain for første gang også til byen med hovedkvarteret for FlixMobility-koncernen, Bayerns hovedstad, München.
Udover at køre fra München til Frankfurt via Augsburg, Würzburg, Aschaffenburg og Hanau. kommer der fra midten af denne måned også et nattog med FlixTrain fra München via Berlin til Hamborg. Fra Hamborg bliver der blandt andet også en ny rute til Køln samt fra Køln til Berlin.
FlixTrain skriver i pressemeddelelse, at man garanterer alle passagerer et sæde uden ekstra omkostninger.
FlixTrain har modsat Deutche Bahn ikke højhastighedstog, men det afholder ikke koncernchef for og en af de tre gundlæggere af FlixMobility med FlixBus og FlixTrains, André Schwämmlein, fra at sige: “På strækningen Hamborg-Berlin er vores moderne tog næsten lige så hurtige som vores konkurrents (Deutche Bahn, red). Vi indsætter ekstra kapacitet til billetpriser, hvor alle burde kunne være med.”
Tysk turistråd glæder sig over mere konkurrence
I en pressemeddelelse fra det tyske svar på VisitDenmark, Tysk Turist Information, siger Bo Schou Lauridsen, turistchef i blandt andet Danmark:
”Togtrafik er for alvor kommet i vælten, og det hilser vi naturligvis velkomment. Det er en stor glæde, at så mange tyske byer får alternative transportløsninger. Vi hylder konkurrence i alle sammenhænge, og det kan kun komme forbrugeren til gode, hvad gælder kvalitet og prisniveau på hele tognettet.”
FlixMobility blev lanceret i 2013, først med FlixBus-brandet, mens FlixTrain kom på sporet i 2018. Flixtrain begyndte sidste måned for første gang at køre tog i Sverige, i første omgang mellem Stockholm og Gøteborg.
Relaterede artikler:
Sverige vil køre højhastighedstog til Oslo