Fra i år vil Mallorca som led i bæredygtighedsaftale tillade færre anløb fra store krydstogtskibe. Øen er ellers en af de mest populære anløbshavne for krydstogter i det vestlige Middelhav.
Ikke mange krydstogter i den vestlige del af Middelhavet sejler udenom Mallorca eller en af de andre Baleariske Øer som Ibiza og Menorca. Men nu har myndighederne i den spanske øgruppe indgået aftale med krydstogtrederierne om at reducere antallet af anløb.
Det skriver øgruppens turistråd, AETIB (Agencia de Turismo de Baleares), i en pressemeddelelse. Aftalen vil betyde mindre forurening og færre turister.
Fra i år vil færre store krydstogtskibe lægge til i Palma, hovedbyen på Mallorca. Det er del af en ny bæredygtighedsaftale omkring krydstogtskibe, som den spanske regering har indgået med førende krydstogtrederier som Costa Cruises, MSC Cruises, TUI Cruises, Royal Caribbean og Marella Cruises.
Med i aftalen er også CLIA, Cruise Line International Association, krydstogtbranchens globale brancheforening, der repræsenterer 95 procent af verdens krydstogtrederier. CLIA’s krydstogtrederimedlemmer havde i 2019, året før coronakrisen, tæt på 30 millioner passagerer.
Middelhavet med blandt andet Mallorca var i 2019, efter Caribien, verdens største krydstogtområde med 4,4 millioner passagerer.
Færre krydstogtanløb fra i år
Den spanske regering og en række af de krydstogtselskaber, der besøger De Baleariske Øer, er efter to års forhandlinger blevet enige om en historisk samarbejdsaftale. Den skal sikre en effektiv og bæredygtig regulering af skibsankomster til øgruppen, hedder det i pressemeddelelsen.
”Aftalen er indgået for at fastsætte et bæredygtigt niveau for ankomster af krydstogtskibe til havnen i Palma. Det indebærer, at der fra i år og fem år frem kun må ankomme tre krydstogtskibe om dagen til havnen, og kun ét af dem må have kapacitet på over 5.000 passagerer,” hedder det i pressemeddelelsen.
Dermed vil der i år ankomme 460 krydstogtskibe i navnlig højsæsonen med en kapacitet på over 500 passagerer til havnen i Palma – sammenlignet med de 538, der lagde til kaj i 2019, året før coronakrisen. Det er en reduktion på 14,5 procent, siger Iago Negueruela, De Baleariske Øers minister for økonomi, turisme og arbejdskraft.
Myndighederne i Venedig forbød sidste år store krydstogtskibe at anløbe selve Venedig, de skal i stedet bruge en nærliggende industrihavn.
Relaterede artikler: