SAS øger passagertal, men svagere belægning på flyene

Det skal helst gøre lidt ondt et eller andet sted, når SAS udsender sine trafiktal og prognoser for fremtiden. Således også i går med præstationen i maj, hvor der var 13,5 procent flere passagerer, nemlig 2,6 mio. og en øget kapacitet på godt en halv snes procent.

Alligevel medfølger standardbemærkningen om fremtiden ” Usikkerheden præger udviklingen på grund af overkapacitet på visse markeder og den stigende oliepris.”

Det går faktisk ganske godt, og det ser endda ud til at yielden, gennemsnitsindtægten vil blive positiv i maj. Belægningen fald ganske vist lidt, men det tager tid at få gang i nye ruter og flere afgange. Og det kniber fortsat, at få tillæg for højere oliepriser hurtig nok igennem systemet.

Japan trækker ned i den interkontinental trafik, men der er kun tale om en enkelt rute til Tokyo. Til gengæld er trafikken – i lighed med de andre store ruteselskaber – steget betydeligt over Nordatlanten. Hele 9,3 procent.

Passagertallet på langruterne steg med tre procent, men nedgangen i belægningen var otte procent. Der må på visse dage have været meget god plads på flyene mellem København og Tokyo!

På europaruterne, hvor der er den hårdeste kamp om priserne, var der godt ti procent flere passagerer. Det er det suverænt største område i SAS med op mod halvdelen af det samlede passagertal (1,014 mio).
Suverænt lavest ligger SAS Danmark med blot 56.000 passagerer på en måned, et fald på 10 procent, og en belægning på 70 procent. Det er hårde tider til Aalborg og Aarhus.

I Norge går det forrygende- det er måske derfor Norge gerne vil sælge sin andel. En fremgang på 21,6 procent i passagerer (786.000), siger noget om, hvor stort det norske indenrigsmarked er.

I tilgift har datterselskabet Widerø en fremgang på 38 procent efter at have overtaget Fokker 50-ruterne i Vestnorge fra SAS.

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen