SAS og Sterling holder fast i brændstoftillæg

De dalende oliepriser får nu flere flyselskaber til at barbere pæne lunser af de brændstoftillæg, som de indførte under olieprisernes himmelflugt. Tiltagene kommer, efter at olieprisen er faldet til nu under 80 dollars tønden fra rekordniveauet på næsten 150 dollars i juli. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

Hverken konkurrenternes tiltag eller olieprisens fald får dog SAS til at røre ved sit brændstoftillæg.

 

»Vi vil gerne se en større stabilitet i olieprisen, før vi ændrer noget. Olieprisen svinger meget, og vi ønsker ikke at justere vores tillæg op og ned hele tiden,« siger investor relations-chef Sture Stølen.

 

Han frygter ikke, at det vil skade SAS i kampen om kunderne.

 

»Som kunde forholder man sig til den samlede billetpris og ikke til, om der er tillæg eller ej. Derfor er det vigtige, at vi som selskab har gode tilbud til den rigtige pris,« siger han.

 

SAS indførte tillægget, der er på 15 euro for en europæisk flyvning og 10 euro for en indenrigsflyvning, i maj, da olieprisen lå på cirka 120 dollars. Tillægget blev skønnet til at indbringe SAS cirka en mia. kr. på årsbasis.

 

Heller ikke Sterling, der fulgte SAS’ eksempel i maj, er klar til at fjerne tillægget.

 

»Da det blev indført, var der mange forudbestillinger, så effekten af tillægget kom først med nogen forsinkelse. Derfor vil der nok også være en forsinkelse den anden vej, når oliepriserne falder,« siger kommerciel direktør Michael. T. Hansen.

 

Ifølge en analytiker kan konkurrenternes beslutning presse SAS.

 

»SAS har en erklæret strategi om, at de med tillægget skal forsøge at vinde det ind, de har tabt i starten af året på de høje brændstofpriser. Vil de det, kan de ikke aftrappe tillægget endnu. Derfor sætter det SAS’ billetpriser under pres, hvis flere konkurrenter nu reducerer eller fjerner deres brændstoftillæg på ruter, hvor de konkurrerer med SAS. For hvis SAS’ priser ligger for højt over konkurrenternes samlet set, så koster det passagerer,« vurderer Jacob Pedersen fra Sydbank.

 

Samtidig påpeger Jacob Pedersen, at SAS var senere ud end flere af de store selskaber med at indføre brændstoftillægget. Derfor har SAS haft kortere tid til at indhente den tabte indtjening fra perioden, før tillægget trådte i kraft.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen