Spanair-ulykke sår tvivl om flysikkerhed

Ti dage efter ulykken, der onsdag i sidste uge kostede 154 mennesker i et Spanair-fly livet i Madrids lufthavn, vokser mistanken om, at der ikke bliver spillet med helt åbne kort i opklaringsarbejdet.

 

 

 

På selve ulykkesdagen gik der adskillige timer, inden myndighederne og det SAS-ejede selskab er kendte katastrofens fulde omfang. Efterfølgende har det vist sig, at der i dagene og timerne inden katastrofen blev fundet en serie tekniske fejl på den forulykkede MD-82-maskine, og i alle tilfælde er oplysningerne kun kommet frem takket være spanske og danske medier.

 

 

Senest har TV-stationen Tele 5 kunnet afsløre, at mekanikere tre dage inden ulykken fandt en fejl i bremsemekanismen på flyets højre motor. Da fejlen var af en type, som ifølge Spanairs sikkerhedsprocedurer ikke kræver akut reparation, blev mekanismen i første omgang blot sat ud af kraft.

 

 

En omstændighed, som Spanairs ansvarlige for vedligeholdelse imidlertid ikke fandt det nødvendigt at nævne, da de efter ulykken blev afhørt af Civilgarden.

 

 

Selvom årsagen til ulykken endnu ikke er klarlagt, har ulykken afsløret en tilsyneladende temmelig lemfældig offentlig kontrol med luftfartsbranchen. Eksempelvis bliver kun 9.000 af Spaniens omkring 2,5 millioner årlige flyvninger udsat for sikkerhedstjek af en underbemandet kontrolmyndighed, skriver El Mundo.

 

 

Avisen hævder også med piloter i Spanair som kilder, at nogle fly får lov at gå i luften med helt op til 15 »ikke-akutte« fejl, selvom det højest tilladte er to. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen