Usikkerhed om køb af pakkerejse

I de seneste dage har der været en del usikkerhed om, hvornår en rejse er en pakkerejse og dermed dækket af bl.a. Rejsegarantifonden, og hvornår der er tale om enkeltprodukter der ikke omfattes af nogen form for sikring. Det er således fremgået af flere medier, at der kun er tale om en Pakkerejse hvis købet er foretaget og debiteret på én og samme faktura. Denne udlægning er ikke korrekt, skriver Danmarks Rejsebureau Forening i en pressemeddelelse.

 

Det er egentlig ret enkelt at finde ud af hvornår man som kunde har købt en pakkerejse, for Lov om Pakkerejser § 2, fastlægger helt præcist hvornår der er tale om en sådan.

 

”Ved en pakkerejse forstås en kombination af mindst to af følgende elementer, såfremt de af arrangøren udbydes samlet eller har været udbudt på forhånd og sælges samlet, og såfremt den samlede ydelse har en varighed på over 24 timer eller omfatter overnatning: Transport, indkvartering eller anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte knyttet til transport eller indkvartering, men som udgør en væsentlig del af pakkerejsen.”

 

Samme lovs § 2 stk. 2 fastlægger samtidig, at det ikke har nogen betydning om købet af Pakkerejsens enkeltprodukter (f.x. transport, udlejningshus eller hotel) sker på en og samme tid, eller om man køber sine produkter ”hen ad vejen” hos sit rejsebureau.

 

"Særskilt fakturering af de i stk. 1 nævnte elementer medfører ikke, at kombinationen af disse falder uden for loven."

 

Det er derfor uden betydning, om der bliver udskrevet en, to eller flere fakturaer i forbindelse med et køb af en rejse hos et rejsebureau – der vil stadig være tale om en pakkerejse så længe den opfylder lovens definition af en sådan.

 

Det afgørende spørgsmål om hvorvidt der er tale om en pakkerejse, er netop om ydelserne er blevet udbudt eller tilbudt af den samme juridiske enhed, altså det samme Rejsebureau, og ikke om disse er opdelt på forskellige fakturaer. Blot fordi en kunde betaler særskilt for flybillet og et hotel til den samme udbyder, ændrer det ikke forholdet mellem kunden og rejsebureauet.

 

Det seneste eksempel på separate køb, der ikke udgør en pakkerejse er den beklagelige konkurs hos Sterling Airlines A/S den 29. oktober 2008, hvor en lang række kunder har købt flybilletter direkte hos Sterling Airlines A/S og indkvartering andetsteds. Der er her ikke tale om en pakkerejse i lovens forstand, heller ikke selvom kunden har anvendt Sterling Airlines’ hjemmeside til at gå videre til en anden hjemmeside, hvor der er købt hotelovernatning.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen