WEEKENDBLOG: Farvel til Sterling og 50 år i luften

Af Ejvind Olesen

 

Der kan ikke være meget tvivl om, at navnet Cimber Sterling ikke overlever 2012. Sterling forsvinder. Det ligger i hele oplægget om strategien, som blev offentliggjort i den forløbne uge.  Tilbage til rødderne i Cimber med regionale flyvninger og familieskab med Skyways og Aerosvit fra Ukraine, under et eller andet navn, som formentlig får noget med Cimber at gøre.

 

Det vil da være 50 år siden i 1962, at pastor Eilif Kroager sammen med direktør Jørgen Størling stiftede selskabet Sterling Airways A/S og begyndte charterflyvning med DC 6B’ere fra Swissair under navnet Sterling Airways. 

 

Pastor Krogager benægtede altid, at navnet havde noget med stifteren Størling at gøre. Det skulle nærmere minde om en solid engelsk valuta. Så kunne det ikke gå helt galt.

Det skulle op gennem årene vise sig, at det kunne det sagtens.

 

Jeg har selv som jourhavende på en stor avis sat den første store ulykke på forsiden om den forliste caravelle, der på grund af pilotfejl (klokkeklart fastslået i havarirapporten) fløj lige ind i et bjerg og tog fejl af Dubais Lufthavn i 1972. Alle 112 ombordværende omkom.

 

To år efter var det galt igen. Da var en af caravellerne så metaltræt, at den ene side brækkede ned og antændte flyet, da det taxiede ud af lufthavnen i Teheran. 96 var om bord, 15 omkom og mange blev forbrændte og kom svært sårede hjem til København. Vi var mange journalister, der var på job og ude i lufthavnen for at tage i mod både bårer og de sårede. Det er sådan en dag, man aldrig glemmer.

 

Undervejs havde Kroager og Tjæreborg økonomiske problemer, ikke mindst på grund af finansieringen af de mange nye caraveller, men reddede sig hver gang. Indtil 1986 hvor Sterling blev frikøbt af Tjæreborg og et selvstændigt selskab.
Det gik galt i 1993 med konkurs.

 

Året efter blev Sterling European Airlines stiftet og redede livet, da Fred. Olsen fra Norge blev investor, men snart skulle den usikre kurs fortsætte med islandske investorer. Det ene øjeblik var de ansatte i den syvende himmel den næste truet af islandske askeskyer.

 

Nu fulgte det der i 2005 blev et ydmygende farvel til Maersk Air, fordi A. P. Møller Koncernen på besynderlig vis bare gav op og formentligt forærede islandske investorer den blå flypark. Den fusion blev aldrig lykken, og det blev heller aldrig lykke for Sterling at være ejet og belånt af islandske fantaster.

 

28. oktober 2008 var en ny konkurs en kendsgerning. På det tidspunkt var der 26 store Boeing-fly i selskabet. Accel Invest var meget tæt på at tage over, men til de ansattes store skuffelse lykkedes det ikke.

 

Nogle måneder senere kom så den delvise redning fra Cimber. Et godt forsøg, men det er stort set gået nedad bakke lige siden, og nu kom meldingen om, at de sidste Sterling fly næste år fases helt ud. Og det samme sker nok også med navnet.

 

Kunne det være gået anderledes? Ja, den første fejl var, at en økonomisk trængt Krogager solgte flyselskabet fra rejseselskabet Tjæreborg Rejser og dermed fra kunderne. Selv om der senere blev stiftet et Team Sterling som rejsearrangør, og Fritidsrejser kom til, vendte de gode tider fra Tjæreborg ikke tilbage.

 

Der kunne have været fornuft i decideret fusion med Maersk Air, og to ben, rute-og charterflyvning, men det havde hverken A. P. Møller Koncernen eller islandske investeringsselskaber talent eller muskler til.

 

Nu skal Cimber og ukrainske investorer prøve livet sammen. Farvel Sterling. Bliver det næste et farvel til Cimber?

 

Hvad mener du?

Skrevet af Ejvind Olesen