Fredagsklummen: Som et gammelt ægtepar

Af Ejvind Olesen



ER DER TO, der har stået sammen i skandinavisk luftfart, så er det SAS og Københavns Lufthavn. Bundet sammen af synlige og usynlige bånd gennem over 60 år og konstant under pres fra storebror Sverige, som aldrig helt har kunnet forstå, hvorfor København lige akkurat skulle have en så central placering.



Et synspunkt som i dag understreges af den fuldstændig absurde selvsmykkende betegnelse Stockholm, The Capital of Scandinavia, som også Arlanda Lufthavn benytter sig af.



Hvis ikke danske formænd i nyere tid for SAS som Hugo Schrøder og Tage Andersen havde kæmpet for Københavns Lufthavn som hovedhub for SAS, med selskabets præsidenter Jan Carlzon og Jan Stenberg som backing group, havde vi aldrig fået Terminal 3.



I DER LYS er det sørgeligt at se den kamp, der i øjeblikket udspilles mellem et ældre ægtepar, der alligevel ikke kan undvære hinanden, selv om kærligheden er blevet lidt rusten.



Lufthavnens nye chef Brian Petersen har som sin målsætning at gøre lufthavnen til verdens bedste. Kommerciel direktør Henrik Busch har måske knap og nap opdaget, at han har forladt Magasin med juleudsalg og hele molevitten af butikker og restauranter. Men flot er det. Det kan ingen nægte.



Måske er det lidt for meget af det gode, og flyselskaberne har ret i, at de mader kunderne ind til lufthavnens butikker. Derfor bør de også have andel af overskuddet. Fordelingen af udgifter til infrastruktur og indtægter er ikke umiddelbart gennemskueligt.



SAS som absolut største kunde med 48 procent af trafikken skal naturligvis have en belønning. Uden SAS var Københavns Lufthavn ikke ret meget, og det er godt at huske på i en tid, hvor der sås tvivl om det fortsatte ejerskab af det skandinaviske luftfartsselskab. Men uden Københavns Lufthavn var SAS Danmark også kun en lille brik.



Det er bare ikke tilladt af konkurrencehensyn at belønne sin bedste kunde for noget, der kunne ligne en monopol virksomhed. Til gengæld kunne man jo vælge at give en virkelig favorabel pris til al transfertrafik, som på trods af faldende andel mest ville komme SAS til del.



Og er der noget København har brug for, er det transfertrafik for at være en global international lufthavn. Giv bare rabat til alle, der vil bruge København som hub og skiftestation. Det kommer igen.



Jeg tror dybest set ikke, der er brug for hverken den ene eller den anden udgave af en lavpristerminal. Swift-modellen synes ikke rigtig nogen af brugerne at være glade for, hvilket også fremgår i oktober udgaven af Take Off, som er på vej ud fra mandag.



På trods af de mange forretninger, er det fortsat en fornøjelse at gå gennem lufthavnen som optakt til en ferierejse.



Husker mon nogen fra den danske litteratur opråbet: “Forlig jer I skabhalse!”



Hvad mener du, bør SAS og flyselskaberne have andel i den gode økonomi i Københavns Lufthavn?

Skrevet af