Ingen langruter i fare hos SAS

“Den opdeling og afrapportering, der sker nu i de enkelte selskaber, gør det muligt meget nøje af følge resultatet på hver enkelt rute i SAS, og det er klart, at der vil blive skredet ind mod de blodrøde negative ruter langt tidligere end før.



Kan de ikke engang klare de variable udgifter, har de højst måneder at leve i. I første omgang vil de blive tilbudt nogle af vore datterselskaber, kan de heller ikke se ideen i at fortsætte, dropper vi ud. Det er imidlertid de enkelte SAS-selskaber, der træffer valget om at lukke ned. Men, koncernledelsen følger udvikingen nøje,” sagde den afgående koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard, i går på pressemødet på SAS Hotel Scandinavia i København.



Forinden havde han nøgterne konstateret: “Vi har været verdensmestre i u- lønsomme langruter.”



Derfor var det oplagt at tro, at endnu flere af de prestigefyldte oversøiske ruter ville blive ramt af sparekniven. Senest er ruten til Singapore over Bangkok bleve kortet ned at til ende i Bangkok, hvor flyet nu står ubeskæftiget i mange timer.



“Vi har ikke planer om at skære i vort nuværende rutenet af lange ruter. Så snart det er økonomisk muligt, skal vi ud i den mere aggressive stil. Det er den nuværende koncernledelses indstilling,” siger Jørgen Lindegaard til Take Off.



Hvilke ruter er i fare på de kortere distancer?



“Det vil jeg ikke sige noget om. Hvis der skal nedlægges ruter for eksempel i SAS Danmark er det er det adm. direktør Susanne Larsens og hendes stab, der afgør det. Men, generelt er det deciderede turistruter, som kan blive lukket ned, hvis der ikke kan skaffes den nødvendige økonomi i at flyve,” fortsætter Lindegaard.



Det er bestemt en mulighed, at nogle af SAS egne lavprisselskaber kan komme ind med et billigere tilbud. Det vil sige, at man sagtens kan se Blue 1 eller Spanair eller et helt tredje selskab dukke op, hvor for eksempel SAS/Norwegian giver op.



Det synspunkt er blevet meget kontroversielt de seneste dage efter uroen i Norge. “Det er det rene vrøvl, at vi skulle arbejde med planer om at lade vore lavprisselskaber overtage SAS/Norwegian-trafikken i Norge, men enkelte ruter kan på samme måde som alle andre steder i koncernen komme på tale efter de kendte retningslinier om en fornuftig drift,” sagde Lindegaard på pressemødet, hvor en hær af norske journalister plus en delegation af tillidsfolk fyrede løs med spørgsmål om, hvad der sker i Norge netop nu.



Hvis de havde håbet på, at bestyrelsesmødet to dage i København kom til at betyde ændringer i den allerede kendte strategi, blev de skuffede. Sola-værftet med 260 medarbejdere lukker. “Det er økonomisk uansvarligt at have flere end tre værksteder, nemlig Oslo, Stockholm og København,” lød det endegyldige svar.

-ejv

Skrevet af