Konkurrence frem for fællesskab i Star Alliance

SAS og Lufthansa stod i spidsen, da alliancen opstod, og i dag tæller samarbejdet 20 selskaber og har en markedsandel på 25 procent.
Alliancen er for omfattende, mener direktør Lars Thykier i Danmarks Rejsebureau Forening.
”Familien er for stor, og produktet alt for forskelligt. Samtidig har de svært ved at løfte hinandens byrde, når det går galt. Så tænker de først og fremmest på sig selv. Netop nu har vi et par sager af den slags, hvor SAS og United Airlines ikke vil tage ansvar over for hinandens passagerer ved forsinkelser på grund af vejrliget i USA,” siger Thykier.
Konkurrencen er bevaret, men fællesskabet kunne være bedre. F.eks. er der stor forskel på business class, hvor man serviceres forskelligt alt efter hvilket flyselskab, man rejser med. ”Når man som SAS har indført Fast Track, som i København, bør alle alliancens businesskunder have adgang,” mener Thykier. Han kritiserer desuden Star Alliance for falsk markedsføring: ”Det kan godt være, de er i samme familie, men de tænker først og fremmest på sig selv. Værst er deres udbredte brug af code share. Det burde ikke være tilladt. Man står med en SAS-billet med SAS-nummer og havner på et Lufthansa-fly eller et fly fra Spanair. Det er falsk markedsføring”.

Skrevet af