Øresudsbron. (Foto: Johan Nilsson | Øresundsbron | PR)

Boom i danskernes fritidstrafik over Øresundsbron

Den danske fritidstrafik over Øresundsbron har aldrig været større end i årets første seks måneder, men den svenske trafik faldt. Antallet af daglige bropassagerer er dog endnu ikke helt genoprettet.

Mange danskere benytter i øjeblikket Øresundsbron i fritiden, når de skal på eksempelvis en weekendtur, holde ferie eller har andre ærinder i Sverige. Tidligere var det svenske bilister, der dominerede i fritidstrafikken mellem de to lande, men nu er situationen en anden.

Ifølge Øresundsbro Konsortiet har den danske fritidstrafik nemlig aldrig før været større, end tilfældet var i første halvdel af i år. Det kan muligvis skyldes, at den svenske kronekurs for tiden er svagere end den danske, hvilket kan bidrage til at trække danskere til nabolandet. I skrivende stund svarer 100 svenske kroner til 62 danske kroner.

Blandt de danske bilister, der gør brug af abonnementet ØresundGO, steg fritidstrafikken med 20 procent i løbet af de første seks måneder i år, når man sammenligner med første halvår af 2019. I tillæg hertil faldt den svenske fritidstrafik derimod med 21 procent i samme periode.

Går langsommere med erhvervstrafikken
Overordnet set er niveauet i fritidstrafikken endnu ikke helt genoprettet, da det var 1,8 procent lavere end i første halvår af 2019. Det er dog steget med 18,5 procent, når man sammenligner med 2022.

Øresundsbro Konsortiet mener, at stigningen i fritidstrafikken er et udtryk for, at flere har fået øjnene op for, hvor nemt det er at besøge nabolandet. Det lyder desuden, at kontanttrafik og kombinationsbilletter med Scandlines færger til og fra Tyskland ligeledes er steget, hvilket man tolker som, at flere rejsende stammer fra lande og områder uden for Øresundsregionen og ikke gør brug af rabatordninger.

Selvom det går en kende mere langsomt med gennopretningen i erhvervstrafikken, er denne også på vej tilbage. En højere grad af hjemmearbejde og flere digitale møder end tidligere påvirker dog rejseaktiviteten fra forretningsrejsende og pendlere.

I løbet af årets første seks måneder har erhvervstrafikken været 13 procent under 2019-niveauet, men siden maj er der kommet en kende mere fart på udviklingen, lyder det.

Ikke helt i mål
Overordnet set er antallet af daglige passagerer fortsat lavere end før pandemien. I de første seks måneder af i år har 18.583 personer kørt over broen hver dag, hvilket er 4,7 procent færre end de 19.497 trafikanter, der krydsede den i samme periode i 2019.

Det er dog en forbedring på 11,7 procent i forhold til sidste år, da 16.631 rejsende benyttede Øresundsbron i første halvår af 2022.

Anderledes ser det ud i godstrafikken, da denne er steget med 13 procent i forhold til det sidste normale år inden COVID-19-pandemien, men den er faldet med 1,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Konsortiet fortæller, at trods denne slags trafik fortsat er stærk, udvikler den sig i dag i et lidt langsommere tempo end de senere år. Det hænger formentlig sammen med, at området fik et rygstød under pandemien grundet nedlukninger i en del af detailhandlen, der førte til at flere købte varer på nettet, og disse skulle sendes som pakker.


Relaterede artikler:

Stigende dansk fritidstrafik på Øresundsbroen

Øresundsbron hæver og sænker priserne

Øresundsbroen har endnu ikke indhentet 2019