Hurtigtog vil udkonkurrere indenrigsfly

Inden for ti år vil det være slut med at tage fly rundt i Danmark. Det bliver konsekvensen af statsminister Anders Fogh Rasmussens nye grønne plan om at etablere hurtigtog mellem landets største byer, mener transportforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitetscenter. Det skriver Børsen i dag.

 

»Hvis rejsetiden med tog kommer ned på tre timer mellem København og Aalborg, vil der ikke længere være grundlag for indenrigs flytrafik i Danmark lige med undtagelse af ruten til Bornholm,« siger han.

 

En hastighed på 200 km/t vil sikre, at rejsetiden til Aalborg reduceres fra ca. fire en halv til tre timer, mens odenseanerne kan komme til både Esbjerg, Århus og København på en time. I bl.a. Frankrig og Spanien har højhastighedstog tidligere nedlagt flyruter. Derfor vil statsministerens plan om at skrue IC4-togenes hastighed op på 200 km/t også få store konsekvenser for flytrafikken i Danmark, mener Per Homann Jespersen.

 

Ifølge Børsen er DSB-direktør Søren Eriksen klar til en offensiv satsning, der skal udkonkurrere indenrigsflyvning i Danmark.

 

»Vi vil eliminere markedet for indenrigsflytrafik. I et lille land som Danmark bør der simpelthen ikke være behov for at flyve mellem byerne,« siger Søren Eriksen.

 

Per Homann Jespersen vurderer, at der vil gå op mod ti år, før en ny strækning mellem Ringsted og København er etableret.

 

»Den begrænsende faktor for at udkonkurrere indenrigsflyene bliver den nye strækning mellem København og Ringsted, der formentlig først vil stå klar om 10 år. Men man vil selvfølgelig kunne reducere rejsetiderne løbende, efterhånden som det øvrige banenet bliver opgraderet,« siger Per Homann Jespersen.

 

I Dansk Industri erklærer man indenrigsluftfartens snarlige død for stærkt overdrevet.

 

»Det er alt for tidligt at dømme indenrigsluftfarten væk,« siger direktør i DI Transport Michael Svane til Børsen.

 

Selv med et indhug i luftfartspassagerer vil der fortsat være et grundlag for dansk indenrigstrafik.

 

»Luftfartsselskabernes forretningsmodeller bliver udfordret, men det er sundt og godt,« siger Michael Svane.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen