Fra Norwegian Cruise Lines sammenkomst i København tirsdag. Fra venstre Tina Heller, teamleder cruise hos Profil Rejser, medejer af MyCruise.dk, salgsdirektør Nicki Olsen, Norwegian Cruise Lines europadirektør, Kevin Bubolz, og den anden medejer af MyCruise.dk, administrerende direktør, Claus Jensen. Foto: Henrik Baumgarten.

Krydstogtrederi ser stort potentiale i Danmark

Norwegian Cruise Line, et af de fire store krydstogtrederier på det danske marked, ser øget salg efter søsætning af konceptet Free at Sea, hvor ekstraydelser nu tilkøbes i stedet for at være i all inclusive-prisen.

På papiret er det blevet billigere at købe krydstogt med Norwegian Cruise Line, NCL, efter det store amerikanske rederi for nylig introducerede Free at Sea.

Før var områder som drikkevarer og 60 minutters wifi ombord oftest med i totalprisen som begrebet all inclusive. Nu er disse fjernet og kan i stedet tilkøbes for cirka 99 euro på krydstogter på syv til ni dage. Billigere på kortere krydstogter – dyrere på de længere.

Blandt årsagerne til introduktionen af Free at Sea var, at andre rederier også havde inclusive-begrebet i deres pakker – og det blev for forvirrende for kunderne.

Det fortalte Norwegian Cruise Lines’ europadirektør, Kevin Bubolz, til STANDBY.dk da det store rederi i dag på Axel Guldsmeden Hotel i København havde præsentation af sine nyheder for en række af dets primære rejsebureauagenter. NCL har danske Atlanic Link som PR-partner i Norden

NCL er sammen med Royal Caribbean Cruise Line, Costa Cruises (der ejes af Carnival-gruppen) samt privatejede italienske MSC Cruises de fire største aktører på det danske marked. De har skønsmæssigt omkring 80 procent af de cirka 40.000 krydstogter, der årligt sælges i Danmark. NCL har en samlet markedsandel i Danmark på under ti procent.

Norwegian Cruise Lines Kevin Bubolz sagde også: ”Vi ser stort potentiale på de fire primære nordiske markeder, Danmark, Sverige, Norge og Finland. Mange danske rejsebureau sælger krydstogter i en pakkerejse med fly til og hotel på destinationen, hvor krydstogtet begynder og slutter.

Vi ser også, at stadig flere danskere rejser sammen på krydstogt på generationsrejser. Danskernes krydstogter med NCL er primært i Middelhavet, Caribien og Østersøen. Men der er størst vækst i salget til danskerne af krydstogter til Asien, herunder Australien og New Zealand, ligesom krydstogter til Sydamerika, Alaska og Hawaii sælger godt,” sagde Kevin Bubolz.

Han tilføjede, at over 60 procent af NCL’s danske gæster køber kahyt med balkon, små 15 procent bestiller henholdsvis indvendig eller udvendig kahyt (med og uden vinduer), mens ti procent køber de dyre minisuites.

Generelt er den gennemsnitlige NCL-passager 45 år; 70 procent af passagererne er fra USA og de fire største grupper i Europa er briter, tyskere, spaniere og skandinaver.

NCL på vej med ny skibstype
NCL har foreløbig 16 skibe, der betjener hele verden. Til efteråret er Norwegian Encore fra Breakaway Plus-klassen klar med blandt andet en 350 meter lang racerbane.

Og så har NCL bestilt yderligere seks skibe – de kaldes indtil videre Leonardo-klassen. De leveres mellem 2022 og 2027 og får plads til omkring 3.200 passagerer og bliver dermed mellemstore i NCL’s udbud. Rederiets ældste skibe har plads til cirka 2.000 passagerer, mens skibene i Breakaway-klassen kan rumme omkring 4.000.

Seks af NCL’s 16 skibe er i årets sommersæson i Europa; Københavns Havn vil se mest til Norwegian Getaway, der kommer til at foretage omkring 12 turnarounds i Københavns Havn, hvor krydstogtet starter og slutter. Men der kommer også besøg af både Norwegian Spirit og Norwegian Pearl, der besøger København på krydstogter på vej til og fra Østersøen.

Relaterede artikler:

Københavns Havn klar til ny krydstogrekord

Atlantic Link vinder ny krydstogtkunde

MSC Cruises præsenterede nyt stort krydstogtskib