Kun norsk kabinepersonale på SAS-ruter fra København

sas a340FLYSELSKABER: ”Vi kan ikke acceptere tab af danske arbejdspladser,” siger formand for SAS kabineansatte i Danmark efter beslutning om, at nogle flyvninger med nyt reservefly på langruter fra København kun bliver med norske kabinebesætninger. SAS afviser kritikken.

SAS har med et års forsinkelse, som SAS ikke var skyld i, fået sit 12. langrutefly, en Airbus A340. Flyet kom til SAS i København for ni dage siden, malet i selskabets farver og indgår i SAS’ produktion fra sidst på måneden.

Men indretningen af kabinen på ”reserveflyet” kan ikke accepteres af SAS’ danske og svenske fagforening for kabineansatte. For mens SAS’ øvrige langrutefly har en væg til de kabineansattes hvileområde på de store langruter til f.eks. Beijing, San Francisco og Tokyo, har det nye fly kun et gardin som separation. Derfor har flyet i begyndelsen kun norske kabinebesætninger ud af Københavns Lufthavn.

Formand for fagforeningen for de kabineansatte hos SAS i Danmark, Cabin Attendants Union, Merete Scheel, sagde i går til standby.dk: ”Ups, SAS har ikke informeret CAU om, at en række flyvninger med reserveflyet ud af København bliver med hele norske kabinebesætninger. Vi undrer os over, at SAS har råd til dette – vi får hele tiden at vide, at SAS har økonomiske problemer og skal spare. SAS norske kabineansatte er halvanden gang dyrere i løn og pension.

Samtidig bliver det vældigt bekosteligt for SAS, at flyve de norske kabinebesætninger til København, hvor de skal have hotelovernatninger. CAU stiller sig vældigt kritisk overfor dette og vil ikke acceptere at der forsvinder danske arbejdspladser. Dette vil vi drøfte på vores ekstraordinære generalforsamling i næste uge.”

Det nye Airbus A340-fly skal fra sidst på måneden flyve træningsture mellem bl.a. København og Stockholm, inden det indsættes på langruter til f.eks. USA.

Om uenigheden mellem SAS’ danske og svenske kabineforeninger med SAS om hvileområderne på det nye fly, siger Merete Scheel: ”SAS burde have gjort sit forarbejde bedre, da man for et år siden overtog flyet.”

CAU-formanden er også fortørnet over de uens meldinger fra SAS om, hvorfor norske kabinebesætninger skal flyve det nye fly.

SAS har til CAU oplyst, siger Merete Scheel, at hverken dansk eller svensk kabinepersonale ville acceptere den manglende væg til hvileområderne – mens SAS til de norske kabineansatte har oplyst, at de skal flyve med det nye reservefly pga. manglende kabinepersonale hos SAS i København, siger CAU-formanden.

Ifølge Merete Scheel skal rent norsk kabinepersonale flyve reserveflyet på mindst seks afgange i april.

”CAU og den svenske kabineforening havde fint kunnet acceptere hvile-modulet i det nye fly, hvis det havde overholdt EU-regler. Derfor blev vi skuffet over, at SAS tog denne beslutning uden at konsultere os. Men at sige, at beslutningen skyldes manglede kabinepersonale hos SAS i København, er pinligt.”

I en kommentar til CAU-formandens udtalelser, siger pressechef hos SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk: ”Et af de punkter, SAS ville forhandle med CAU om ved de nu nedbrudte overenskomstforhandlinger, var hvileområder. Derfor ville SAS ikke vifte med rød klud. Reserveflyet ombygges ikke, så det får hvilemoduler som på vores øvrige langrutefly. Ifølge den gældende overenskomst med de kabineansatte kan SAS flyve med disse hvileområder i et år, så længde de opfylder EU-standarder.”

”SAS starter med norske kabinebesætninger på reserveflyet, men der er planlagt flyvninger med danske og svenske kabineansatte,” siger Trine Kromann-Mikkelsen og tilføjer: ”Reserveflyet skal vikariere på nogle langruter. Dets kabine minder om SAS’, men f.eks. på business class har flyet fladsenge, noget SAS først kan tilbyde senere på året. Reserveflyet skal hver torsdag og fredag i sommerprogrammet efter planen flyve SK 901 og SK 902 mellem København og New York.”

Reserveflyet har 42 sæder på business, 32 på economy extra og 174 på economy.

CAU organiserer ca. 90 pct. af de 1.500 kabineansatte hos SAS i Danmark.