Norwegian stadig uden dansk konkursforsikring

”Norwegian har over to millioner årlige passagerer på sine danske ruter og jeg har ikke en eneste gang hørt nogen efterspørge at kunne købe konkursforsikring via vores hjemmeside. Flypassagerer bør have konkursforsikring, hvis deres flyselskab krakker, men det er Norwegians opfattelse, at det ikke er flyselskabets opgave at tilbyde denne.”

 

Det siger Norwegians presse- og markedschef i Danmark, Johan Bisgaard Larsen, til takeoff.dk

 

De seneste ugers konkurser i Spanair og det statslige ungarske flyselskab Malev har ikke fået Norwegian til at ændre mening om at tilbyde en konkursforsikring. Spanair var ikke registreret i Rejsegarantifonden, hvilket betød, at danske flypassagerer ikke havde haft muligheden for at købe konkursforsikring når de bookede flybillet via Spanairs hjemmeside.

 

Fordi Norwegian ikke har fulgt lovkravet om at lade sig registrere i Rejsegarantifonden, politianmeldte fonden for et år siden flyselskabet. Norwegian stævnede omvendt Rejsegarantifonden for at få sagen afprøvet ved en dansk domstol.

 

”Papirarbejdet til den kommende retssag er klar fra såvel Rejsegarantifonden som Norwegian. Retssagen er blevet udsat nogle gange, nu er det bedste bud, at den kommer i april eller maj,” siger Johan Bisgaard Larsen.

 

Bliver kendelsen i byretten, at Norwegian skal lade sig registrere i Rejsegarantifonden, kan flyselskabet appellere til landsretten. Dermed kan Norwegian flyve på frihjul i sagen endnu en lang tid.
Udover Norwegian har Rejsegarantifonden også politianmeldt Air Mauritius og Syrian Air for ikke at have ladet sig registrere i fonden. Alle andre flyselskaber med kontor i Danmark har ladet sig registrere i fonden.

 

Rejsegarantifonden skriver på sin hjemmeside om registrering af flyselskaber med dansk tilhørsforhold:

 

”Den 1. januar 2010 blev rejsegarantifondsloven ændret, så private danske rejsekunder, som kun køber en flybillet, kan vælge at købe en konkursdækning i fonden, hvis de køber billetten hos en rejseudbyder, der er registeret i fonden.

 

Rejseudbydere skal ifølge loven registreres i fonden, hvis de er ”etableret i Danmark”, men da de nye regler trådte i kraft, opstod der tvivl om, hvornår internationale flyselskaber må anses for at være ”etableret i Danmark”.
Det blev afklaret, efter at Erhvervsankenævnet afsagde kendelser i sager, flyselskaberne havde indbragt for nævnet, og Rejsegarantifonden har på denne baggrund krævet en del flyselskaber registeret i fonden, så danske kunder kunne blive tilbudt at købe konkursdækning på flybilletter til privat brug.

 

Nedenstående flyselskaber har ikke ladet sig registrere og har undladt at besvare fondens henvendelser tilfredsstillende.
Rejsekunder kan således ikke købe konkurssikring på flybilletter, der købes direkte hos: Air Mauritius, Norwegian og Syrian Air – alle er politianmeldt af Rejsegarantifonden,” står der på fondens hjemmeside.

 

Norwegian er i øvrigt nu eneste flyselskab med en direkte rute mellem København og Budapest. Denne strækning fløj Malev to gange dagligt. Norwegian betjener ruten to gange om ugen og har ikke meddelt om flere frekvenser mellem de to hovedstæder.

 

Til gengæld begyndte Norwegian i denne uge at tilbyde sine passagerer med fleksible billetter, at de kan bruge det nye fast track i Københavns Lufthavn.

Skrevet af Henrik Baumgarten