På ferie under tunge dyner på vej mod turist- og vejskat

TIRSDAGSKLUMME: Tyskland sadler om fra dag til dag. Nu indfører Frankfurt en overnatningsskat på et par euro pr. nat, og det skal samlet give et provenu til byen på fem mio. euro om året. Symbolværdien er den værste, men straffen venter lige om hjørnet.

Af Ejvind Olesen

Tyskland er vort store naboland og har altid gerne villet se os som landets turister og gæster. Der har været aktive turistkontorer og fin markedsføring. Millioner af danskere er suset igennem på vej til Alperne på sommer- eller vinterferie. Dem har tyskerne ikke haft meget glæde af.

Andre har gennem mange år oplevet nætter på Gasthof i nærheden af Autobahn under tykke dyner, og efter en middag med bier og schnitzel. Måske endda med Sauerkraut og Eisbein. Og bare nydt det! Som en start eller slutning på sommerferien længere mod syd.

Vel troede vi, at her skulle vi i hvert fald ikke belastes med afgifter, fordi vi var turister. Parate som vi var til at betale, hvad det i øvrigt koster.

Snart kommer afgifter på bilkørsel på Autobahn, og som sidste nyt har bystyret i Frankfurt – vel ikke lige den mest attraktive ferieby – nu vedtaget at lægge en overnatningsskat på to euro pr. overnatning i byen, hvad enten man bor på hotel, vandrehjem eller privat indkvartering. Det ser ud til, at det kun er turister, der skal betale. Businesskunder slipper.

Ferieskatten indføres fra januar og beregnes til at give ’fattige’ Frankfurts bystyre fem mio. euro om året.

Frankfurts økonomidirektør siger, at han mener det er en fair pris for at bo i byen, og at det er nødvendigt for at holde den attraktiv og minder om, at Hamburg for fire år siden planlagde en kultur-turistafgift på overnatning (Blev det nogensinde gennemført?).- Berlin og Hamburg er i dag fyrtårne i tysk turisme, men Frankfurt hverken var det, eller bliver det.

Den tyske regering regner med i turistskatter fra regionerne at få ekstra 11 mio. euro i kassen om året.  Pyt med, hvad de gør i nabolandene. Lidt afgifter her og lidt der. Det hjælper alt sammen. DZT (turistorganisationen) har været bemærkelsesværdig tavs.

De færreste steder er det det gået som håbet. I reglen er turistbesøget faldet i takt med indførelsen af skatter og afgifter, også i lufthavne og på flytrafikken. Dermed bærer den slags straffen i sig selv.

Jeg mindes, da Israel havde de samme planer, men – i hvert fald en overgang – kun opkrævede hotel-turist-skat for israelerne selv. Gæster med udenlandsk pas slap ud fra den betragtning, at de ikke skulle betale moms eller afgift for søvn i et fremmed land, hvor de var gæster.

Sådan kunne man jo også tænke og for en stund glemme, hvad EU vil mene om det. Men se om det sker.