Easyjet skælder ud på EU

Det engelske lavprisselskab Easyjet støtter selve formålet med de nye EU-regler om kompensation ved nægtet ombordstigning: at flyselskaber er ansvarlige for kundesupport og service ved aflysninger og forsinkelser.



Men de regler, som træder i kraft i dag, er noget juks – et dårligt stykke håndværk, lyder det fra Easyjet. På tre områder ønsker selskabet reglerne revideret:



Lovgivningen omfatter kun flytransport, det harmonerer ikke med EU’s regler om ens behandling af alle transportformer.

Kompensationen til passagererne bør ikke være et fast beløb, men en andel af det, billetten har kostet. Easyjets gennemsnitlige pris i Europa oneway er ifølge selskabet 455 kroner – efter de nye regler starter kompensationen pr. oneway rejse ved 1.860 kr. ved afvist ombordstigning.

Der vil blive forvirring om, hvad passagerer er berettiget til pga. dårlige og uklare formuleringer i regelsættet. Lige nu er det ikke klart, skriver Easyjet, hvor og hvornår flyselskabet er ansvarligt. Dermed skal hver forsinkelse eller aflysning vurderes fra sag til sag.



Easyjet arbejder for at EU Kommissionen og de enkelte EU-landes regeringer tilpasser det nye regelsæt. Easyjets koncernchef, Ray Webster:



“Det som skulle forhindre traditionelle flyselskaber i at skalte og valte med passagererne via overbooking, er blevet et dårligt regelsæt, der vil betyde unødig forvirring og konflikt mellem flyselskab og passager.’’



EASYJET ANKLAGER EU FOR BESKATNING AD BAGDØREN

Easyjet har i øvrigt netop henvendt sig til EU’s finansministre for at bede dem genoverveje en foreslået EU-skat på flybrændstof for at øge bistanden til fattige lande.

Ray Webster, Easyjets koncernchef: “Hvis målet vitterlig er flere penge til de fattige lande, bør målet for en paneuropæisk skat være et langt mere ressourcefuldt område end en skat på flybrændstof.”

Skrevet af