Jeg er optimist, men hvad løn angår, står vi meget langt fra hinanden

Et emne, som interesserer rejsebranchen mere end de fleste, er udviklingen i SAS om nedskæringer og produktionsforbedring på mellem 15 og 20 procent. Primært vendt mod det flyvende personale, altså piloter og kabinepersonale. Men også på landjorden med for eksempel handling omkostninger.



Det gav sidste uges quick poll et klart svar på. Med over 1.000 deltagere i afstemningen, blev der sat rekord. Oven i købet i en delt uge på grund af nytår. Læserne her på siden var så tæt på at være uenige om resultatet, som overhovedet muligt.



Spørgsmålet var om “Accepterer SAS piloterne en lønnedgang og en produktionsforbedring inden april 2006 ?”. Et spørgsmål med baggrund i de fremrykkede datoer for SAS-forhandlinger og stribevis af eksempler på piloter i amerikanske flyselskaber, som må ned på både 20 procent og mere af den oprindelige løn, hvis ikke deres selskaber i betalingsstandsning skal gå konkurs.



52 procent af de 1010 stemmer besvarede med et ja, 48 procent med et nej. Ingen kan være nærmere til at svare end pilotformanden i SAS, Mogens Holgaard, og han siger til Take Off:



“Der er flere etaper i et sådant spørgsmål. Vi er i gang med interne forhandlinger, og vi skal have nye overenskomster fra april. De to ting har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre.



Til dets sidste spørgsmål om løn kan jeg sige, at her står vi meget langt fra hinanden. Vi har allerede givet meget store indrømmelser. Unge SAS-piloternes startløn er nede på et minimum, og 180 af vore medlemmer er tæt på pensionsgrænsen.



Hvad produktion angår har vi accepteret en forbedring på mellem 15 og 18 procent, og det er op til SAS-ledelsen at beslutte, hvornår de vil tage den i brug med ekstra langruter. Den har, når den bruges, en værdi for SAS på omkring 90 til 100 mio. kr. Vi venter bare på en aggressiv indstilling for SAS-trafikken, i stedet for at høre om indskrænkninger. Og vi afventer hvornår der sker noget tilsvarende med andre faggrupper.”



– Hvordan stiller I jer med hensyn til ledelsens ønske eller måske krav om, at piloterne deles op i tre landes organisationer, ligesom det øvrige personale ?

“Det bliver der under ingen omstændigheder tale om.”

Ejv.


Skrevet af