Langruterne i rekordfremgang hos SAS

Den fremgang som har været ventet så længe hos SAS ser nu ud til at være på vej. Med 2,2 mio. passagerer i hele SAS-gruppen i maj er der tale om en fremgang på 4,1 procent.

 

Samtidig og nok så væsentligt var, at belægningsprocenten på flyene satte rekord. På oversøiske ruter helt op til 88,9 procent i gennemsnit, og da er mange fly notorisk udsolgt. Ikke mindst den asiatiske trafik steg med 20 procent, og business class på strækninger, primært til og fra Beijing og Tokyo steg med over 50 procent.

 

Tallene skal hele tiden sammenlignes med reduktion i flyflåden med 22 fly taget ud af drift. Derfor betyder det ikke så meget, at den europæiske trafik faldt med 2,8 procent, når kapaciteten faldt på 6,8 procent. Det kan der godt være god økonomi i.

 

Endnu bedre gik det i den skandinaviske trafik med passagerfremgang på 7,1 procent på trods af, at der er taget flere fly ud. Den danske indenrigstrafik steg med 3,9 procent, og belægningen i gennemsnit gik op med næsten 10 procent.

 

I hele spektret med SAS-programmet ser Norge ud til at være hårdeste nød at knække. Her faldt passagertallet med 3,3 procent, og flyene var kun to tredjedele besat. Der er næppe tvivl om, at der her udkæmpes en kamp med Norwegian om passagererne på de mange lange, norske ruter.

Yielden, gennemsnitsindtægten, gik klart ned i april med 6,6 procent, og i det hele taget blev der tabt mange penge i april på grund af askeskyerne. SAS har tidligere oplyst, at det ville påvirke bundlinjen med mindst 500 mio.kr.

 

Yielden i maj vil vise klar fremgang. Men bortset fra det viger SAS-ledelsen tilbage for at sige ret meget om forventninger. Dog slås det fast, at der er tegn på en vending til det bedre med baggrund i maj- trafikken.

 

Skrevet af Ejvind Olesen