Så kan de lære det, kan de!

Pengeinstitutankenævnet har afgjort en sag fra en klager, som skulle være rejst til Rom i maj med Cimber Sterling 3. maj, samme dag som selskabet krakkede. Klageren mener at have ret til at få såvel flyrejse som hotel godtgjort.  – Kreditkortselskabet sagde OK til flybilletten, men ingen ville dække hotelopholdet.

Rejsebranchens ansatte ved det. De kan stå på et ben midt om natten og remse op om reglerne for erstatning ved flyselskabers krak. Forbrugerne burde også vide det. I mange, mange år har medierne fortalt om gældende regler og flittigt berettet om den sikre vej ved køb af to ydelser – i reglen i et rejsebureau. Merprisen er forsvindende i forhold til risikoen ved visse flyselskaber, vejrforhold med forsinkelser og lignende.

Klageren skulle med Cimber Sterling til Rom og derefter have et hotelophold for ca. 3.500 kr. På selve afrejsedagen krakkede flyselskabet, og hotellet ville ikke så sent acceptere en afbestilling. Det samme gjaldt beløb for de guidede ture.

Flybilletten var betalt med kreditkort og Nordea, banken bag, accepterede at godtgøre flybilletten. Men ikke landarrangement i Rom. Derfor klagen til Pengeinstitutankenævnet, som imidlertid i sit svar gentog det, rejsebranchen kun kender alt for godt: ”Det foreligger ingen omstændigheder, der kan medføre, at banken er forpligtet til at tilbageføre betalingen (for hotel og bestilte udflugter).”

Det samme ville være tilfældet for en kunde, som selv bestiller en flybillet og et andet sted et krydstogt – og betaler det hele med kreditkort (Ikke Dankort). Hvis uheldet er ude – flyet forsinket – skibet sejlet.

Kære forbrugere, lær det dog! Lad være med absolut at skulle spare et par hundrede kroner. Så skralt står det da ikke til, hvis man skal ud at rejse.